Przyzwyczajenia które rujnują Twój wokal podczas imprez karaoke

Rolą wokalisty w zespole jest zapewnienie więzi słuchaczy z muzyką. Niektórzy wokaliści w drastyczny sposób potrafią obniżyć poziom swojego występu, za sprawą złej techniki posługiwania się mikrofonem. Czy popełniasz może któreś z tych wykroczeń, torturując technologię, której zadaniem jest przekazać piękno Twojego głosu? Poniżej znajdują się najpopularniejsze błędy jakie popełniają wokaliści podczas występów według sweetwater.com.

Zjadanie mikrofonu

Zniekształcone brzmienie z potężnym dołem i obciętą górą pasma, jakie towarzyszy zatykaniu ustami mikrofonu gwarantuje że Twój wokal nie będzie klarowny i nikt nie usłyszy (zrozumie) o czym śpiewasz. Utrzymaj niewielki dystans od mikrofonu, już 10 cm sprawi że Twój wokal będzie brzmieć dobrze i z odpowiednią dynamiką.

Zakrywanie mikrofonu

Jak zmienić mikrofon kierunkowy w wielokierunkowy? Odpowiedź: Zatykając kanały z tyłu kapsuły. Jest to najmniej pożądaną sytuacją podczas występów na żywo. Sprawia to że mikrofon staję się wielokierunkowy co jest najkrótszą droga do uzyskania sprzężeń które potrafią zepsuć występ. Co gorsze wokal będzie obarczony niepożądanymi efektami rujnującymi Twój występ.

Oddalanie i nakierowanie mikrofonu

Ilekroć dźwiękowiec widzi bezsensowne oddalanie, czy nakierowanie mikrofonu na klatkę piersiową, to za każdym razem przeżywa stres. A przecież posługiwanie się mikrofonem nie wymaga jakiejś wybitnej wiedzy technicznej – wystarczy skierować go na swoje usta. Gdyby mikrofon był latarką, to powinien wówczas oświetlać Twój uśmiech. Kierowanie mikrofonu gdziekolwiek indziej powoduje zbieranie dźwięków z otoczenia, jak również zwiększa szanse na powstanie sprzężenia. Nie ma również najmniejszego powodu do zbytniego oddalania mikrofonu od ust przy głośniejszych partiach. Ruchy kilkucentymetrowe są zupełnie wystarczające, natomiast większe powodują słyszalne zaniki głośności, jak również zmieniają brzmienie wokalu.

Wychodzenie przed front nagłośnienia

Zapamiętaj, gdzie znajdują się główne zestawy nagłośniające i poprowadź sobie między nimi w wyobraźni linię. Tej linii nie należy przekraczać, bo czają się za nimi demony sprzężeń, rujnujące Twój koncert i słuch publiczności. Pamiętaj, że sprzężenie powstaje w wyniku zebrania dźwięków z nagłośnienia i ponownego wysłania ich do tych samych głośników. Jeśli przekroczysz linię z wyobraźni, to wystąpienie sprzężeń będzie bardzo prawdopodobne. Pamiętaj również żeby nie opuszczać mikrofonu grilem/kapsułą do dołu, gdzie znajdują się monitory odsłuchowe gdyż to może spowodować ryzyko sprzężeń na samej estradzie.

Oto kilka rzeczy, jakich absolutnie nie powinieneś robić, jeśli chcesz mieć wspaniale brzmiący wokal na koncercie. Jeśli stwierdziłeś, że popełniasz takie błędy, to spróbuj je w skuteczny sposób wyeliminować. Zarówno Tobie, jak i realizatorowi zależy na udanym koncercie.

Tekst powstał na podstawie oryginalnego żródła: sweetwater.com.

Darmowy program do karaoke

Najpopularniejszym programem do odtwarzania plików .mid i .kar jest vanbasco. Ten niewielki program ma dużo przydatnych funkcji do odtwarzaniu plikow muzycznych z tekstem m.in. Zmiana tempa, tonacji, włączania i wyłączania poszczególnych linii melodycznych, wyświetla tekst utworu na drugim monitorze (TV) itd. Dostępna jest nakładka polskojęzyczna. www.vanbasco.com.

Dużą popularnością cieszą sie programy które jako podkład muzyczny wykorzystują pliki *.mp3. Zazwyczaj są to aranżacje powstałe na podstawie plików midi, jednak stworzone na profesjonalnym sprzęcie audio. Łatwym w użyciu i darmowym programem jest KARAFUN, świetna sprawą jest mozliwość, zmiany tekstu w utworze, animowane tła, itp. Program dodatkowo umożliwia odtwarzanie plików .mid, .kar, .cd+g. www.karafun.com

Jak zrobić swój własny utwór, plik karaoke? (karafun, karafan)

Samodzielne przygotowanie piosenek na wieczór karaoke

utwory do karaoke

Imprezy z karaoke są zabawne. Nie potrzebujemy nawet dużej ilości sprzętu? wystarczy laptop z głośnikami. Tylko gdzie zdobędziemy piosenki, w których nie słychać śpiewu? Dzięki darmowemu narzędziu Audacity wyciszymy śpiew w piosenkach. Wykonajmy je sami! Nie musimy być od razu właścicielami prywatnego studia dźwiękowego, bo do tego celu wystarczy darmowa aplikacja Audacity. Program umożliwia wycięcie ze środka pasma stereo śpiewu, który w przypadku większości utworów pop tam się właśnie znajduje. Narzędzie pobierzemy ze strony audacity.sourceforge.net.
Wyciszenie śpiewu: Po uruchomieniu programu wybieramy interesujący nas plik audio i otwieramy go w Audacity. Klikając myszką strzałkę znajdującą się obok nazwy pliku z lewej strony w obszarze edytora, otwieramy menu kontekstowe. Polecenie Podziel ścieżkę stereo rozdzieli obydwa kanały utworu. Następnie zaznaczamy prawą ścieżkę, klikając w wolne miejsce na szarym obszarze, i wybieramy polecenie Efekty Odwróć w pionie.Teraz klikamy kolejno dla każdej ścieżki strzałkę menu i wybieramy polecenie Mono. Dzięki temu precyzyjnie usuniemy znajdujące się pomiędzy ścieżkami treści utworu. Często sama ta czynność wystarczy do znacznego wyciszenia śpiewu. Niestety, przy okazji utracimy również inne składowe utworu, przede wszystkim z przedziału basów. Możemy jednak za pomocą polecenia Efekty Korekcja graficzna spróbować zrównoważyć straty. Jeżeli głos nie został równo rozdzielony pomiędzy kanały stereo, warto przed konwersją pliku stereo do mono spróbować wyrównać poziom głośności w cichszym kanale, stosując polecenie Efekt Wzmocnienie.

Optymalizacja wyciszenia: Wyjątkowo przydatna okazuje się wtyczka Voicetrap, którą znajdziemy na stronie www.cloneensemble.com/vt_main.htm. Szukamy tam sekcji Download, następnie klikamy odnośnik VST (Windows). Po rozpakowaniu na komputerze archiwum ZIP kopiujemy jego zawartość do folderu Plugins, który znajdziemy wewnątrz folderu aplikacji Audacity. Nim będziemy mogli wykorzystać wtyczkę Voicetrap w Audacity, musimy zainstalować dodatkową aplikację VST-Enabler. Narzędzie to pobieramy ze strony audacityteam.org/vst, po czym instalujemy je. Po kolejnym uruchomieniu Audacity w menu programu znajdziemy nowy efekt o nazwie VoicetrapV20. Wersja freeware wtyczki już z domyślnymi ustawieniami przynosi zadowalające wyniki. Większe możliwości oferuje zarejestrowany wariant shareware, kosztujący 25 dolarów. Zaleta Voicetrap: wtyczka ma stosunkowo mały wpływ na jakość dźwięku utworu muzycznego, a ponadto zachowana zostaje przestrzenność dźwięku.

Wskazówka: Jaki efekt osiągniemy podczas wyciszania śpiewu, zależy przede wszystkim od wybranego utworu. Zasadniczo nawet drogie, wysokiej jakości programy nie umożliwiają całkowitego usunięcia głosu bez obniżenia jakości dźwięku. Najlepiej nadają się do naszych celów nagrania, w których głos został możliwie równo rozdzielony pomiędzy kanały stereo. Warunek ten spełnia większość utworów pop.


Artykuł umieszczony za zgodą autora, pobrany ze strony www.CHIP.pl
Tagi: audacity, karaoke, muzyka, piosenki Autor: Jan Leopolski, Andrzej Pająk


Jak zrobić swój własny utwór, plik karaoke? (karafun, karafan)